Losse contacten

Intercity Rotterdam – Utrecht, 09:05

In het viertje rechts van mij komt een meisje zitten. Ze vraagt heel zacht iets. Aan haar overbuurjongen met oortjes in, en haar buurvrouw die uit het raamstarend duidelijk aangeeft contactschuw te zijn. Ik verstond het niet. Ze kijkt vertwijfeld rond. Haar ogen kruisen die van mij. Ze doet nog een poging. Nu richting een warm contact. Haar vraag stelt ze in het Engels. Ik moet even kort schakelen. “Zwolle, yes, you are in the right train. Just check the monitor if you want to know when you have to get off.” Ze glimlacht. Ik heb haar gerustgesteld. Ze zetelt zich ontspannen in haar paarse stoel, en trekt haar zachtwitte hoofddoek recht.

Tegenover mij komt een oude meneer zitten. Hij zet zijn rugzak op schoot en mompelt er in. Er komt een boekje tevoorschijn. Die zet hij tegen zijn buik en begint er in te bladeren. Hij heeft een stropdas om met de landkaart van Canada er op. Mooi glimmend. Zo af en toe strijkt hij er langs. Als de trein afremt kijkt hij op. “De stoptrein. Jaja.” Die mompel verstond ik. Twee seconden later roept de conducteur inderdaad om dat we achter een vertraagde sprinter zitten. De oude meneer glundert. Ik doe hem een bewonderende wenkbrouwstand kado. Hij mompelt verder.

Rechts van mij zit een meisje met prachtig donker kroeshaar en een sjaal om haar hoofd. Ze heeft de conducteur kennelijk niet verstaan en kijkt wat bangig. “What did he just say?”. Ik leg uit dat het allemaal goed komt. Wat is het toch heerlijk dat niet iedereen elkaar meteen verstaat. Je soms wat moeite moet doen om elkaar te verstaan. Even omschakelen naar een andere taal. Even omschakelen van passief zitten naar actief luisteren. Contact. Glimlachen uitwisselen met vreemden. Heerlijk, die trein!

Geef een reactie

